Gemeente Eindhoven heeft ons beloond voor ons duurzaam ondernemerschap! We zijn er blij mee, maar hebben ook kritiek.
Gemeente Eindhoven heeft AKA Communicatie, waar de Woongroepcoach deel van uit maakt, beloond voor ons duurzaam ondernemerschap! Op 30 maart 2011 heb ik uit handen van Joost Helms (wethouder duurzaamheid) een zilveren exemplaar van het Keurmerk Duurzaam Eindhoven in ontvangst genomen. Het is leuk om deze erkenning te krijgen.
Overigens ben ik niet alleen blij met de erkenning, maar heb ik ook kritiek.
Een ander bedrijf wat de prijs kreeg, was Eindhoven Airport. Nu heeft Eindhoven Airport officieel geen vliegtuigen (die zijn van Ryan Air, KLM enz.) en is het natuurlijk goed dat ze bijvoorbeeld zonnecellen op het dak hebben liggen. Maar kom op mensen, een vlieghaven, onderdeel van één van de meest vervuilende industrieën die de mensheid kent, belonen met een duurzaamheidskeurmerk, waar zijn we nou mee bezig?
Al heeft Airport dan geen vliegtuigen, je hebt ook nog zoiets als “guilty by association”. Kijk niet alleen naar de inkoop van fairtrade koffie, maar ook naar business partners.
Extra zuur is het dat de wethouder die de prijs uitreikte, zelf onderdeel is geweest van de Alders tafel, die na een schimmige besluitvorming Eindhoven 25.000 extra vliegbewegingen per jaar door de strot gaat duwen.
Regio Eindhoven had al de slechtste luchtkwaliteit van heel Nederland. Nu mogen we van al die extra herrie en vervuiling gaan genieten in de wetenschap dat de veroorzaker van die ellende houder is van het Kenmerk Duurzame Ondernemer.
De Woongroepcoach is blij met de prijs en met de aandacht voor duurzaam ondernemen. We vinden ook dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen te vaak een holle frase is, een marketingpraatje voor de vaak.
We hopen dat de prijs ook volgend jaar weer uitgereikt wordt, maar dan met betere vraagstelling. We kregen nu bijvoorbeeld een minpunt omdat we geen milieuvriendelijke auto’s kopen (we kopen namelijk überhaupt geen auto’s). En we vinden dat je niet alleen naar technische bedrijfsvoering moet kijken, maar ook naar inkoop én klanten. Dat zou genoeg moeten zijn om partijen als een luchthaven uit te kunnen sluiten.
Dat luchthavens, zolang ze er zijn, gestimuleerd worden om zo groen en sociaal mogelijk te werken, is een goed idee. Maar doe dat met een aanmoedigingsprijs en niet met een keurmerk, want consumenten gaan er terecht van uit dat een keurmerk betekent dat je ook werkelijk duurzaam bent.
Pingback: MVO | AKA Design
Pingback: Opnieuw beloond met Keurmerk Duurzame Ondernemer | Woongroepcoach